Potrebna je nova definicija menadžera.

Jeste li sigurni da niste i vi menadžer?
Ako mislite da niste menadžer, jeste li sigurni da znate definiciju menadžera?

Klasična definicija menadžera

Postoje brojne definicije menadžera. Evo dvije:
1. U “Velikom hrvatskom rječniku”, autora Vladimira Anića u izdanju Novi liber Zagreb imamo sljedeću definiciju menadžera:

„Menadžer je stručni voditelj i organizator koji svojom kreativnošću i idejama upravlja poduzećem, nekom organizacijom, sportskim klubom i slično.“

2. Menadžer je osoba koja organizira rad, usmjerava i osigurava njegovo izvršavanje radom i naporom drugih osoba (Leksikon menadžmenta u izdanju Masmedia).

– Jesu li menadžeri samo oni koji upravljaju velikim sustavima?
– Jesu li menadžeri samo oni koji se nalaze na visokoj razine organizacijske strukture organizacija?
– Jesu li menadžeri samo oni koji imaju tajne menadžerske ugovore s velikim osobnim koristima, a gotovo nikakve odgovornosti?

Ako je to tako, to bi značilo da nema puno menadžera u odnosu na broj zaposlenih.
Napravimo analizu menadžera.

Po čemu su svi menadžeri isti?
Menadžeri imaju funkcije upravljanja koje im omogućavaju da učinkovito upravljaju resursima u sustavima koja su područja njihovog djelovanja.
Funkcije upravljanja menadžera s odgovarajućim elementima su sljedeće:

1. Planiranje

– Gdje sam sada?
– Što želim postići?
– Kako ću to postići?
Ključni proizvod: planovi

2. Organiziranje

Dodijeliti zadatke:

– što treba obaviti?
– zašto to treba obaviti?
– kako treba obaviti?
– s čime treba obaviti?
– tko treba obaviti?
– kada što učiniti?
– gdje to učiniti?
– koga treba izvješćivati?
– ima li nastavka aktivnosti?

Ključni proizvod: zadaci

3. Vođenje

– delegirati,
– usmjeravati,
– uskladiti,
– rješavati probleme,
– presuditi,
– intervenirati.
Ključni proizvod: odluke

4. Upravljanje ljudskim resursima

– planirati,
– mobilizirati,
– usmjeravati,
– selektirati,
– izabrati,
– osposobljavati,
– provjeriti,
– verificirati,
– pozicionirati,
– motivirati,
– razvijati.
Ključni proizvod: planovi učenja

5. Kontrola

Utvrđivanje negativnih stanja (kašnjenja, nekvalitetno, nedovoljno, nezadovoljstva i neodgovarajuće trošenje resursa – prekomjerno i/ili premalo) i učinkovito djelovanje za njihovo uklanjanje.
Ključni proizvod: izvješća

6. Unapređenja

– uočavanje mogućnosti,
– kako poboljšati stvari?
– gdje primijeniti novo naučeno?
Ključni proizvod: procedure

Model univerzalne izvrsnosti – MUI © 2007 Milan Grković za razliku od klasične teorije i prakse menadžmenta uvodi unapređenja kao novu šestu funkciju upravljanja.
Prihvaćanje unapređenja kao nove šeste funkcije upravljanja je jedan od brojnih inovativnih elemenata Modela univerzalne izvrsnosti – MUI.

MUI naglašeno uvodi unapređenja kao šestu funkciju upravljanja i smješta je integrativno, sinergijski i ravnopravno među pet klasičnih funkcija upravljanja. Zašto?

Osnovni princip MUI-a je nelinearnost (malo ulaganje – veliki dobitak).

Zato MUI “razmišlja” na ovaj način:

– Trebamo  na “forsiran” način sustavno i kontinuirano unapređivati sve elemente sustave bez obzira na opseg, mjesto i značaj unapređenja.

– Ulaganja u unapređenja su često minimalna,  zanemariva ili nikakva u odnosu  na koristi koje se dobivaju unapređenjima.

– MUI u aktivnostima unapređenja dominantno traži rješenja uporabom mekih resursa (vrijeme, znanje i sastanci) u odnosu na tvrde resurse (materijalni, financije i ljudski resursi) koji su skupi i često nedostupni,

– MUI posebno stavlja naglasak na unapređenja vezana uz procese upravljanja na svim razinama. Tu se pomoću mekih resursa dobiju rezultati koji u pravilu nadmašuju očekivane rezultate koji se dobiju unapređenjem u ostalim područjima života i rada.

– Ovakvim pristupom unapređenja nisu sakrivena, potisnuta i zaboravljena, već su u prvom planu zajedno s ostalim funkcijama upravljanja.


Po čemu se menadžeri razlikuju?

1. Po nivou upravljanja:
– koja ovlaštenja imaju?
– što smiju činiti?
– koje odluke mogu samostalno donositi?

2. Po kompetencijama (sposobnostima):

– što mogu činiti?
– koja znanja posjeduju?
– koje vještine imaju?
– kako se ponašaju?

3. Prema organizacijskom ustrojstvu (nivou):

– rukovoditelj,
– top menadžer,
– srednji menadžer,
– niži menadžer.

Sadašnje stanje

Klasična definicija menadžera u današnjem svijetu brzih promjena daje potpuno krivu sliku tko sve je menadžer.

Jesu li zaista menadžeri samo krajnji rukovoditelji (predsjednici uprava, direktori, ravnatelji, …) i samo njima najbliži podređeni?

Takvi pristupom veliki dio stručnih zaposlenika se ne tretiraju kao menadžeri.

Nova definicija menadžera
Menadžer je svaki pojedinac koji ima potrebu barem za jednu funkciju upravljanja.

Tko je onda sve menadžer?

Ima li zajedničkih elemenata kod rukovoditelja u velikoj multinacionalnoj tvrtki, prodavača, učitelja, domaćice, liječnika, obrtnika, poslovođe industrijskog postrojenja, osobe samostalnog zanimanja, … ?

Koju od šest funkcija upravljanja nemaju gore navedena, a i mnoga ostala zanimanja?

Možemo li zamisliti prodavača koji kontinuirano i sustavno ne planira obilazak postojećih i potencijalno novih kupaca, koji se ne organizira kako doći u povoljnu priliku za ključnu prodaju, ako nema odlučnosti donošenja odluka tijekom pregovaranja s najvažnijim kupcem, ako ne zna upravljati s ostalim zaposlenicima koji ga servisiraju tijekom procesa prodaje, ako ne treba izvješćivati o stanju prodaje i ako ne treba unapređivati tehnike prodaje?

Možemo li zamisliti domaćicu koja ne planira što i kada će kuhati, ne organizira sebe i druge, ne vodi racionalno domaćinstvo, ne upravlja s ukućanima u okviru svoje nadležnosti vođenja domaćinstva, ne kontrolira zalihe hrane i cijene tijekom nabavke i ne unapređuje svoje domaćinstvo da bude funkcionalnije uz što manji utrošak resursa?

Pojedinci s gore navedenim zanimanjima ne mogu učinkovito funkcionirati ako nemaju sve funkcije upravljanja.

Isto važi i za ostale navedene ali i brojne druge nenavedene pojedince (zanimanja).

Pravo je pitanje: TKO NIJE MENADŽER?
Kod menadžera trebamo razlikovati:
■ poziciju,
■ uspješnost djelovanja (činjenja).

Pozicija je popis poslova i ovlaštenja koje treba i može činiti.

Uspješnost djelovanja su rezultati koje menadžer postiže u odnosu na postavljene ciljeve.
Menadžeri mogu biti:
■ uspješni,
■ neuspješni.

Menadžer ne može biti uspješan ako nema odgovarajuća znanja iz svih šest funkcija upravljanja bez obzira na kojoj poziciji se nalazio.
Naravno, uspješni menadžeri moraju imati i dodatna znanja, vještine i ponašanja iz mekih vještina (soft skills), a prije svega upravljanje promjenama, rješavanje problema, upravljanje vremenom, učinkoviti sastanci, umrežavanja, zagovaranja, učiti kako učiti i kreativno pisanje.
Kod menadžera treba razlikovati njegova tehnološka, upravljačka, komunikacijska i ostala znanja.

Crtice

■ Menadžer je primarno djelovanje, a ne funkcija (pozicija).
■ Menadžer ne mora nužno imati podređene.

■ Menadžeri su svi zaposlenici koji rade s vanjskim korisnicima.
■ Menadžer je svaka osoba koja ima odgovornost prema dodijeljenim resursima.

Praktikum

Nova definicija menadžera daje novu sliku stanja tko se sve treba osposobiti za upravljačka znanja koja nedostaju i time steći preduvjete za rješavanje sadašnje krize koja se jedino može prevladati stjecanjem do sada nedostajućih upravljačkih znanja.

Jeste li menadžer?
Ako ste menadžer napravite sljedeću analizu:
1. Utvrdite koja su vam upravljačka znanja, vještine i ponašanja (planiranje, organiziranje, vođenje, upravljanje ljudskim resursima, kontrola i unapređenja) potrebna kako bi učinkovito obavljali svoj posao (potrebne znanja).
2. Utvrdite koja znanja, vještine i ponašanja posjedujete u ovom trenutku (postojeća znanja).
3. Razlika između točke 1. i točke 2. su nedostajuća znanja koja morate usvojiti.
4. Napravite Plan učenja s kojim ćete sustavno usvojiti nova znanja, vještine i ponašanja koja vam nedostaju iz područja upravljačkih znanja.

Poticajna pitanja
– Je li akademski slikar menadžer?

– Je li menadžer obrtnik koji je jedini zaposleni u svom obrtu?
– Jesu li profesori u osnovnim i srednjim školama i na fakultetima menadžeri?
– Jesu li političari menadžeri?
– Je li predsjednik udruge menadžer?

Zaključak

Veliki broj pojedinaca je u statusu menadžera. Tek kada to shvatimo i prihvatimo imamo preduvjete za rješenje sadašnje krize.
Jesu li menadžeri uspješni ili neuspješni je drugo pitanje.
Menadžeri se razlikuju prema poziciji u organizacijskoj shemi.

Ali svi imaju šest funkcija upravljanja bez obzira na kojoj poziciji se nalaze – na najvišoj ili na najnižoj.

————————-

Članak je pisan prema Modelu univerzalne izvrsnosti – MUI © 2007 Milan Grković.

Ovaj članak je objavljen u tiskanom izdanju POSLOVNI SAVJETNIK, u broju 91. za studeni 2012. godine.
Pogledajte cjelovit članak u PDF formatu (klik)

Milan Grković